Pirmā pieredze eTwinning projektā
No 2022. gada decembra līdz 2023. gada martam Pūres pamatskolas Jaunsātu filiāles skolotāja Diāna Pauna piedalījās starptautiskā tiešsaistes eTwinning kursā “Projektu iniciatori – izglītojamie”. Šī bija skolas pirmā pieredze starptautiskā projektā, tāpēc aicinājām Diānu dalīties pieredzē par projektā paveikto un iegūtajām atziņām.
Projekta norise
eTwinning kursa mērķis bija palīdzēt skolotājiem iepazīties ar kolēģiem no citām eTwinning dalībvalstīm, lai dibinātu kontaktus, plānotu starptautisku sadarbību, palīdzētu pedagogiem strukturētā veidā iepazīties ar eTwinning, kā arī rosinātu skolotājus aktīvi iesaistīt skolēnus visos projekta posmos. Decembrī skolotāji savās klasēs apsprieda, kura no 8 pieejamām projekta idejām skolēniem liekas visinteresantākā. Skolēniem bija iespēja piedāvāt arī savu ideju, ja viņi to vēlējās. Savukārt projekta īstenošanas laikā no janvāra līdz martam skolēni projekta ietvaros pieņēma dažādus lēmumus par grupu izveidi, modeļa izvēli, projektēšanas gaitu un laika plānošanu, pilnveidojot pašvadītas mācīšanās prasmes un laika plānošanu.
Janvāra sākumā 4.B klase sāka darbu eTwinning sadarbības projektā “Fantāzijas skola”. Tajā piedalījās 4. un 5. klases skolēni no Latvijas un Moldovas. No Latvijas piedalījās Iecavas vidusskola (skolotāja Vita Ķērpe), Rīgas Valsts klasiskās ģimnāzija (skolotāja Oksana Ivanova), bet no Moldovas – Spiru Haret licejs (skolotāja Ina Iurcu) un Mesterul Manole licejs (skolotāja Diana Jelihovschii). Šī projekta laikā skolēni attīstīja prasmes angļu valodas, datorikas un dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmetos. Ne mazāk svarīga bija arī iespēja praktizēt personīgās un sociālās prasmes, darbu komandā, kā arī attīstīt spēju vadīt pašam savu mācīšanās procesu.
Projekta 46 dalībnieku grupa strādāja 5 komandās, lai 3D modelēšanas lietotnē TinkerCad izveidotu savu fantāzijas skolu. Janvārī 4.B klase apguva netiķeti (noteikumi par uzvedību tiešsaistē), sagatavoja prezentāciju par Pūres pamatskolu, Jaunsātu filiāli un Latviju, iepazīstināja ar sevi un iepazinās ar citiem dalībniekiem. Dalībnieki salīdzināja skolas, noskaidrojot līdzības un atšķirības, lai rosinātu idejas par fantāzijas skolu. Februārī dalībnieki apguva iemaņas strādāt ar TinkerCad lietotni un komandu tiešsaistes tikšanās laikā apsprieda un vienojās par savas komandas ideju. Marta sākumā tika veidota virtuāla fantāzijas skolu izstāde un balsošana par labāko modeli, kam sekoja projekta novērtēšanas aktivitātes.
Kāpēc iesaistīties projektos?
Spēcīga motivācija iesaistīties projektā bija Pūres pamatskolas izvirzītais mērķis mācību procesā ieviest uz projektiem balstītu mācīšanos un saskarsmi ar starptautisko tiešsaistes vidi. Tika stiprināta arī skolas atpazīstamība vietējā un globālā mērogā, apzinot potenciālos partnerus turpmākajiem projektiem. Informācija par dalību eTwinning projektā tika publicēta skolas sociālajos medijos un Tukuma Novada vēstīs. Izglītojamo vecāki lepojās, ka viņu bērni piedalās starptautiskā projektā.
Skolotājiem šis projekts bija lietderīgs atbalsts angļu valodas un datorikas mācību programmas apguvē. Angļu valodā projekta aktivitātēs tika nostiprinātas vārdu krājuma un gramatikas konstrukcijas divās tēmās: (1) skola un skolā apgūtie priekšmeti un (2) dažādas valstis un cilvēki no dažādām valstīm. Savukārt datorikā tika nostiprinātas četras tēmas: (1) prezentācijas — prezentācijas veidošana, izvēloties atbilstošu slaidu izkārtojumu un dizainu un veicot prezentāciju; (2) interneta pakalpojumu izmantošana — darbs tiešsaistes vidē, t.sk. tiešsaistes sapulces, veidlapas un forumi, satura koplietošana tiešsaistē; (3) drošs darbs globālajā tīmeklī — iepazīšanās ar etiķeti un vadlīniju kopumu, kā uzvesties internetā; (4) lietojumprogrammas — reģistrēšanās lietojumprogrammā un tās lietošana.
Skolēnu pieredze
Skolēniem ļoti patika šis projekts, jo īpaši iespēja pašiem to veidot un iepazīties ar dalībniekiem no citām skolām. Pamatojoties uz skolēnu atsauksmēm, viņiem patika darbs pāros ar partneri no savas skolas starptautiskajās komandās (“ja es nezināju kādus vārdus, mans partneris palīdzēja”, “kad es biju slims, mans partneris man pastāstīja, ko tālāk darīsim”) uzzināt par citām skolām Latvijā un Moldovā (“viņiem ir tik liela skola”, “viņiem ir tik skaista bibliotēka”), iemācīties veidot 3D modeļus programmā TinkerCad (“man gribētos projektēt vēl kādus modeļus”, “man vislabāk patika viss, kas bija jādara ar datoru un internetā”). Beidzoties projektam, skolēni jau taujā, kad būs nākamais projekts.
Lūk, daži no Fantāzijas skolas modeļiem, kas ieguva visu dalībnieku atzinību:
Atzinīgi vērtējama arī piecu skolotāju sadarbība projekta ietvaros. Tā bija iespēja mācīties vienam no otra, un mūsu projekta koordinatore Oksana Ivanova no Rīgas Valsts klasiskās ģimnāzijas gādāja par komandas garu. Jo īpaši vēlos minēt viņas kā datorikas speciālista pienesumu, apmācot mūs 3D lietojumprogrammas apgūšanā un citu IT rīku izmantošanā. Tomēr jāatzīst, ka laiku un datumu saskaņošana piecām skolām bija sarežģīta. Turpmākajiem projektiem efektīvāk būtu izveidot trīs skolas ar vienu vai diviem starptautiskiem partneriem.
Noslēgumā vēlos pateikties eTwinning komandai par vērtīgajiem atbalsta semināriem. Saviem projekta komandas biedriem un skolēniem par gūto pieredzi un pozitīvo enerģijas lādiņu. Projekts sniedza lielisku mācību pieredzi gan skolotājiem, gan skolēniem. Tas veiksmīgi papildināja angļu valodas un datorikas mācību programmu, kā arī sekmēja skolas iesaisti starptautiskā projektā. Tā bija lieliska pirmās reizes pieredze un tagad savā skolā rosinu citu mācību priekšmetu skolotājus domāt par iesaisti eTwinning projektos nākošajā mācību gadā.
Diāna Pauna
Pūre pamatskolas angļu valodas skolotāja