Pieejams ieraksts no vebināra par to, kā saliedēt skolēnus ar dažādiem uzskatiem

26. aprīlī eTwinning organizētajā vebinārā “Kā saliedēt skolēnus ar dažādiem uzskatiem?” Līga Bērziņa (uzvediba.lv un Latvijas Autisma apvienības vadītāja) tikās ar skolotājiem no visas Latvijas, lai dalītos ar dažādām metodēm skolēnu saliedēšanai un mācītos, kā identificēt potenciālos riskus, kas veicina klases šķelšanos.

Atpazīsti sašķeltu klasi

Savu virtuālo tikšanos varam iedalīt divos lielos segmentos. Pirmajā daļā iepazināmies ar vardarbības piramīdu un dažādajām lomām, kuras to veido. Apskatījām kā piramīdā ietilpst klases mikro grupas, līderi, izstumtie bērni, pedagogi. Otrajā daļā, izmantojot pašu pedagogu pieredzi, jautājumus un labos piemērus no prakses, iepazinām metodes un ieteikumus, lai klases saliedētu un mazinātu vardarbību skolēnu starpā, pret citām klasēm un pedagogiem.

Kad pedagogi vai skolēni sastopas ar vardarbību, diemžēl bieži dzirdamas loģiski konstruētas atrunas par to, kāpēc vardarbība konkrētā klasē vai skolā eksistē. Šāds domāšanas veids nepalīdz bērniem un jauniešiem, un kā pēdējo gadu situācija rāda, arī pedagogiem. Ne velti Latvija pēc OECD PISA starptautiskā pētījuma datiem ir līdere skolu mobingā. Taču šī tikšanās nebija tikai par mobingu skolās, bet arī par skolēnu saliedēšanu plašākā nozīmē. Vēl nesen dzīvojām laikā, kad šķelšanos radīja Covid-19 pandēmija, bet tagad potenciālie draudi ir politisko uzskatu konflikts, kas saistīts ar bēgļu uzņemšanu Latvijas sabiedrībā.

Vardarbības piramīda

Tikai saprotot, kā vardarbība veidojas un kā klases šķeļas, pedagogs var efektīvi atpazīt pazīmes, ka kaut kas nav labi, un jāiejaucas, nedodot iespēju situācijai attīstīties. Ar šādu nolūku Līga Bērziņa iepazīstināja ar vardarbības piramīdu, kurā redzamas vairākas lomas – elites mikro grupa, kura realizē vardarbību, vienaldzīgie skolēni, izstumtie skolēni un pedagogs. Ja līdz šim vēl neesi par šādu modeli dzirdējis, mēs iedrošinām noskatīties video ierakstu, jo tā veidošanās nav sarežģīta un palīdzēs uzturēt veselīgu atmosfēru klasē jebkuram pedagogam! Līga ar vardarbības piramīdu iepazīstina vieglā un saprotamā veidā.

Vardarbības piramīda

Situācijas analīze

Brīdī, kad notiek kaut kas negaidīts un pedagoga uzmanība tiek vērsta uz incidentu, labākā rīcība ir nereaģēt spēcīgi un ātri. Tas nenozīmē, ka, redzot ņirgāšanos vai fizisku aizskaršanu, pedagogs pagriežas uz izliekas, ka nekas nav noticis. Situācija ir jāpārtrauc, bet aicinām veikt  rūpīgu situācijas analīzi, pirms kādu sodīt. Ir jānoskaidro, kas noticis pirms konkrētā incidenta, kādas ir attiecības starp iesaistītajām grupām, u.tml. Tikai pēc situācijas analīzes var pieņemt lēmumu, kā rīkoties.

Atpazīsti pazīmes

Šeit uzskaitītas dažas pazīmes, kuras palīdzēs pedagogiem ātri saprast, vai klasē ir izveidojusies problēma un jārīkojas. Vairāk par šīm pazīmēm uzzināsi vebināra ierakstā:

  • Vai vispār un kādā veidā bērni sasveicinās?
  • Ko liecina bērnu sejas izteiksmes, emocijas?
  • Kāda ir bērnu savstarpējā saziņa, vai kādam tiek liegts ar kādu sarunāties, sēdēt blakus, veidot acu kontaktu?
  • Vai novērojama publiska izolēšana?
  • Kādās grupās bērni ir sadalījušies? Vai šādu grupu vispār ir vai tās mainās?

Kā saliedēt klasi?

Pēc tam, kad ir skaidrs, kā klase var šķelties, ir vieglāk veikt preventīvas darbības, lai klasi saliedētu. Šie padomi noderēs dažādās situācijās, un ne visi ieteikumi prasa lielu atdevi no pedagoga.

  • Sasveicinies ar katru skolēnu vai kaut kādā veidā izcelt katru, lai bērns jūtas piederīgs un saredzēts!
  • Regulāri pārsēdini bērnus, droši liec kopā arī tādus, kuri viens otram galīgi nesimpatizē!
  • Ievies mazas tradīcijas klasē, kurās var piedalīties gan bērni, gan skolotāji!
  • Centies izvairīties no sacensību elementiem gan ikdienā, gan klases pasākumos!
  • Neļauj grupu darbā skolēniem pašiem izvēlēties savus grupas biedrus (jo vairāk pazīst visus klasesbiedrus, jo grūtāk ir uzturēt mītu par svešo/slikto)!
  • Organizējot klases pasākumus, ļauj līdera lomu uzņemties skolēnam, bet pārliecinies, ka katru reizi atbildīgie mainās!
  • Katram bērnam klasē piešķir savu lomu, bez kura klase nebūtu pilnīga!
  • Kopā ar bērniem veido sarakstu ar to, kā izpaužas draudzīga un kā nedraudzīga uzvedība!
  • Aicini bērnus atzīmēt vietas skolā, kurās viņi jūtas visdrošāk un kur visnedrošāk!
  • Nulle tolerance mobingam klasē un nulle tolerance pāri darītājam!

Kā arī pāris ieteikumi kopīgām aktivitātēm:

1. Iztēlojies savu grupu un uzzīmē to!

Aktivitātes laikā konkrēta grupa sauc dažādus elementus, no kuriem tiek veidots zīmējums. Piemēram, grupa sevi iedomājas kā automašīnu. Un tad šī automašīna tiek papildināta ar dažādiem elementiem, vidi, kur tā atrodas, u.tml. Šādā veidā bērni paši sadala savas lomas, lai izveidotu kopbildi, katrs kaut ko dod grupai, ir daļa no grupas. Šo zīmējumu vēlams neizmest, nedzēst, bet turēt redzamā vietā  klasē, kā atgādinājumu. Zīmējuma mērķis ir dalīties ar to, kā katrs iesaistītais jūtas, piešķirt katram lomu un vietu klasē, veidot saikni. To kā šī aktivitāte strādā, var redzēt vebināra ierakstā.

2. Definē, ko tev nozīmē vardarbība/ ņirgāšanās/ rasisms/ pieklājīga uzvedība/ draudzība, utt!

Nebaidies skolēniem uzdot sarežģītu uzdevumu – definēt, ko nozīmē, piemēram, ņirgāšanās! Klase vienosies savā starpā, ko viņi saprot ar šo terminu, kāda ir pieņemama un nepieņemama uzvedība attiecībā uz konkrēto tēmu. Jaunākiem bērniem var uzdot vienkāršāku uzdevumu, piemēram, sarakstīt, kas ir draudzīga/ nedraudzīga uzvedība. Arī šo grupas darba rezultātu nevajadzētu izmest, bet atstāt pieejamā vietā, lai brīdī, kad tiek konstatēts pārkāpums, visi klasē varētu atsaukties/ konsultēties ar pašu veidotajiem noteikumiem, vai papildināt sarakstu ar kādu jaunu uzvedības modeli.

Vebināra materiāli un ieraksts

Bērziņas piedāvātie materiāli:

Spēle “Jūtas, sajūtas, emocijas”

Raksts “Kā sēdināt bērnus klasē?”

Dažādas spēles klasēm un kolektīviem

Citas idejas un padomi klases saliedēšanai uzvediba.lv lapā

 

Seko uzvediba.lv Facebook vai sazinies ar viņiem, rakstot uz info@uzvediba.lv!

Šo un citu vebināru ierakstus iespējams noskatīties sadaļā Tālākizglītība vai Vebināru ieraksti. Lai video jaunumus uzzinātu pirmais, dodies uz mūsu YouTube, atrodi mūsu kanālu un spied “Abonēt”.

 

Attēla autors un avots: Anna Shvets, publicēts Pexels.com (Creative Commons licence)

Dalīties
Translate »