Pieejams ieraksts no vebināra par emociju regulāciju

18. janvārī norisinājās eTwinning organizētais vebinārs “Kā tikt galā ar emocijām pirmsskolā?”, kura laikā dalībnieki papildināja un nostiprināja savas zināšanas par emociju rašanos, izpausmēm un to regulāciju. Vebināru vadīja Baiba Kalnciema, psiholoģe (Mg.Psych.), pedagoģe (Mg.Paed.), (PhD can.), apzinātības programmas īstenotāja bērniem Latvijā un grāmatas “Kāpēc esmu uztraucies?” autore.

Emociju regulācija

Parasti ar emociju regulāciju mēs saprotam nepatīkamo, grūto emociju apstrādi, piemēram, bailes, dusamas, skumjas, taču arī pārlieku liela patīkamo emociju izpausme var nodarīt kaitējumu bērniem, tāpēc ir kritiski svarīgi, ka bērni mācās savas emocijas regulēt. Pedagogi, līdzīgi kā vecāki, var palīdzēt, rādot piemēru, kā reaģēt dažādās situācijās, kā labāk izturēties un ko iesākt, kad notiek kas negaidīts. Protams, mēs varam stāstīt un runāt par to, kā vajadzētu uzvesties, taču tas nekad nestrādāt tik labi, cik mūsu pašu rīcības piemērs. Bērni ir kā “sūklīši”, kuri mācās, vērojot pieaugušos savā dzīvē, tāpēc, īpaši vērtīgi no vebināra paņemt līdzi teikto, ka pedagogiem ir jāsāk ar sevi un savām emociju izpausmēm. Gluži tāpat kā jebkuram citam cilvēkam arī pedagogam jāvelta laiks, lai mācītos atpazīt savas emocijas, spētu tās nosaukt un bērnam demonstrēt, kā ar tām tikt galā. Sen ir pagājuši laiki, kad cilvēkam grupiņas priekšā bija jābūt “perfektam”. Šīs perfekcionisma idejas vietā ir nākusi atziņa, ka arī pedagogs var kļūdīties vai dusmoties, priecāties, skumt. Pedagogs ir cilvēks un drīkst to parādīt, tādejādi demonstrējot nevis ideju, ka cilvēkam jābūt perfektam, bet to, ka viņš ir dzīvs, autentisks un prot veselīgi paust savas emocijas un tikt galā ar visdažādākajām situācijām. Tieši tāpēc, ka pedagogam ir šīs prasmes, viņš var palīdzēt arī bērniem tās attīstīt.

Protams, ir virkne ar dažādām metodēm, kā mācīties emocijas kontrolēt:

  • pamanīt un palīdzēt bērnam identificēt emocijas;
  • nosaukt emocijas skaļi;
  • uzzīmēt dusmas/ prieku/ skumjas/ bailes/ kaunu/ u.c.;
  • izmantot dusmu spilventiņu;
  • pievērsties fiziskajām emociju izpausmēm – sirds ritms, elpošana;
  • veikt dažādus apzinātības uzdevumus ikdienā ar bērniem;
  • pildīt elpošanas vingrinājumus pirms rīcības u.c.

Noklausies vebināru, lai uzzinātu, kā mācīties pašam un rādīt piemēru bērniem!

Atsauksmes no vebināra dalībniekiem

“Lieliski ieteikumi , emociju apli varēsim izmantot darbā ar bērniem, 4 pret 1 . Katra, pat neliela uzslava un iedrošinājumu palīdz bērnam tikties uz jaunām zināšanām. Liels paldies!”

“Paldies. Daudz vairāk izpratu,kāpēc vispār par emocijām jārunā. Arī ar bērniem.”

“Liels paldies, klausījos ar lielu prieku un interesi. Tagad ir lielāka izpratne, cik svarīgi ir bērniem mācīt izrādīt un atpazīt savas emocijas. Cik svarīga ir mierīga elpošana kaut 1 minūti, tas tiešām palīdz arī man. ”

Vebināra materiāli un ieraksts

B. Kalnciemas prezentācija – lejuplādē un seko līdzi.

Šo un citu vebināru ierakstus iespējams noskatīties sadaļā Tālākizglītība vai Vebināru ieraksti. Lai video jaunumus uzzinātu pirmais, dodies uz mūsu YouTube, atrodi mūsu kanālu un spied “Abonēt”.

Saistītie pasākumi

25. janvārī plkst. 18:00 notiks vebinārs par eTwinning sadarbības projektu pieredzi pirmsskolās. Pasākumā pusotras stundas garumā pedagogi varēs iepazīties ar veiksmīgi īstenotiem eTwinning sadarbības projektiem pirmsskolās, papildināt savas zināšanas un darba metodes, lai labāk īstenotu savus sadarbības projektus

 

* Spielberg, 1999; Krohne, 2003; Gross, Thompson, 2006 u.c.

Attēla autors un avots: Polesie Toys, publicēts Pexels.com (Creative Commons licence)

Dalīties
Translate »