120 skolotāju no visas Eiropas Rīgā apgūst tehnoloģijas un metodes vēstures mācīšanai
No šī gada 26.līdz 28.jūnijam eTwinning seminārs Rīgā pulcēja 120 pedagogus no 24 Eiropas valstīm, lai zinošu profesionāļu vadībā apgūtu tehnoloģijas un metodes, kas palīdzētu radoši mācīt vēsturi un ar to saistītos mācību priekšmetus. Radošajās darbnīcās skolotāji mācījās 3D tehnoloģijas, virtuālās realitātes rīkus, komiksu veidošanu un pilsētvides izpēti ar mobilo lietotņu palīdzību, lai iegūtās prasmes pēc tam varētu likt lietā savās mācību stundās.
Vēsture kā mūsdienu sastāvdaļa
Atzīmējot Latvijas simtgadi, grāmatžurnāla “Benji Knewman” redaktore Agnese Kleina semināra dalībniekus iesaistīties diskusijā par mūsdienīgu skatījumu uz vēsturiskām vērtībām. Viena no spilgtākajām idejām, ko atceras paši dalībnieki – stāsts par Padomju laiku maisiņu krāšanas māniju, kad plastmasas maisiņi ar pazīstamu zīmolu attēliem bija īsts dārgums. Paturot prātā šo stāstu, semināra pirmās dienas noslēgumā skolotājiem bija iespēja katram personalizēt savu papīra maisiņu, kas atspoguļotu viņa kultūru un paša personību. Noslēguma dienā, Eiropas kultūras mantojuma gada ietvaros Nacionālā kultūras mantojuma centra pārstāve Alma Kaurāte stāstīja par 21.gadsimta kultūras mantojumu nozīmi.
Radošās darbnīcas – tehnoloģijas
Viens no grūtākajiem uzdevumiem, kā to atzina paši dalībnieki, bija no piecām piedāvātajām radošām darbnīcām izvēlēties tikai divas. Lai tēma rūpīgāk varētu iedziļināties un atliktu laiks darboties praktiski, katrai nodarbībai bija atvēlētas trīs stundas.
3D modelēšana
Trīs no piecām nodarbībām bija ar tehnoloģisku pieskaņu – 3D modelēšana, virtuālā realitāte un ārā mācīšanās ar mobilo lietotņu palīdzību. Katra no nodarbība aizrāva ar ko citu. 3D nodarbībās, izmantojot bezmaksas programmu Tinkercad, skolotāji Edgara Bajaruna vadībā būvēja 3D pilis un mācījās, kā programmu izmantot vēstures un valodu mācīšanā. Lietuviete Sigita Koroliove par nodarbību stāsta: “Kaut arī manā skolā nav 3D printera (tā būtu liela greznība), Edgars mani pārliecināja, ka 3D modeļus var lieliski izmantot vēstures un literatūras stundās, to veidošana palīdz orientēties telpā, attīsta radošo domāšanu un digitālo pratību. Vēlos izmēģināt Tinkercad modeļus izmantot mācoties par Hamletu – modelēt tā laika pili 3D formātā.”
Virtuālā realitāte
Virtuālās realitātes nodarbības, kas veidotas sadarbībā ar jaunuzņēmumu “Vividly” (virtuālās realitātes risinājumu ieviesējs arhitektūrā), izraisīja skolotāju sajūsmu. Nodarbību vadītāji cītīgi skaidroja, kā “virtuālo pieredzi” izmantot, lai skolēni labāk atcerētos mācīto. Dalībniekiem bija iespēja aplūkot un izmēģināt dažādu “līmeņu” VR brilles. Vienā no aktivitātēm skolotāji varēja “iekāpt gleznā” un piedzīvot, kā klasiskie mākslas darbi izskatās virtuālajā pasaulē. Dalībnieki atzina, ka šādas tehnoloģijas klasē skolēnus noteikti iedrošinātu vairāk interesēties par mākslu un vēsturi.
Mācīšanās pilsētvidē
eTwinning vēstnieces Liene Dreimane un Tatjana Gvozdeva organizēja nodarbību par āra metodēm vēstures apgūšanā. Skolotājiem, darbojoties starptautiskās grupās, izmantojot Actionbound lietotni, bija dots uzdevums izpētīt Rīgu. Skolotāji 3 stundu garumā devās uz dažādām Rīgas vietām (spēle sākas Latvijas Nacionālajā bibliotēkā un noslēdzas Vecrīgā), lai iepazītu tās un izpildītu dotos uzdevumus. Šādā veidā skolotāji iepazina tādus nozīmīgus objektus kā LNB, Melngalvju nams, Rātsnams, uzzināja leģendas par Rīgas Žagatu, Ziemassvētku egli, kā arī tādu pasaules slavenu latviešu ebreju izcelsmes fotogrāfu Filipu Halsmanu, izpētīja senās latvju rotas. Noslēgumā skolotāji mācījās, kā lietotni izmantot mācību procesā. Plašāk par darbnīcu
Radošās darbnīcas – uz papīra
Lai pierādītu, ka radoši un mūsdienīgi var darboties arī uz papīru, semināra ietvaros bija paredzētas arī divas nodarbības, kurās darbošanās notika “uz papīra” – komiksu tehnikas un nodarbība par analogajiem sociālajiem tīkliem.
Veido stāstu ar komiksu
Bruno Bahs ikdienā strādā skolā, bet brīvajā laikā zīmē aizraujošas karikatūras. Viņš savā nodarbībā skolotājus ne tikai iedvesmoja katram atklāt savu zīmēšanas talantu, bet arī piedāvāja dažādus knifiņus, kā komiksi un karikatūras var palīdzēt skolēniem interesantā veidā apgūt sarežģītu mācību vielu. Lietuviete Sigita Koroliove par nodarbību stāsta “Biju pārsteigta, ka komiksu veidošanas nodarbībās bija iespēja strādāt ar roku, nevis datoru. Mūsdienās tas ir retums! Bruno parādīja, kā ar zīmuļa palīdzību veidot fantastiskus stāstus. Informācijas vizuālās attēlošanu izmantošu, lai sarežģītus un garlaicīgus tekstus turpmāk varētu pasniegt radošā un aizraujošā veidā Seminārs ir mani iedvesmojis kopā ar Latvijas kolēģiem uzsākt projektu “GhostBusters”, kurā skolēni veidos savu pilsētu spoku stāstus, veidojot komisku grāmatu gan elektroniskā, gan papīra formātā.”
Sociālie tīkli “uz papīra”
Latvijas skolotāji jau vairākkārt pieredzējuši Oskara Kaulēna nodarbībās, kurās kritisko domāšanu un teksta analizēšanu apgūst, uz papīra veidojot sociālo tīklu profilus. Šoreiz tāda iespēja bija arī starptautiska mērogā. Sākumā Facebook vai Instagram veidošana uz papīra var šķist neiespējamā misija, bet, apskatot fantastiskos skolēnu piemērus, idejas rodas katram – Twitter sienās uzrodas tvīti no viduslaikiem, Instagram vidē parādās Lielie ģeogrāfiskie atklājumi, bet Facebook profilos parādās nozīmīgas vēsturiskas personas. Ideja Facebook kubam. Ieskaties sagatavotajos uzdevumos (angļu valodā) un padari savas vēstures stundas aizraujošas!
Rodas jaunas idejas un uzsākti eTwinning projekti
Semināra pēdējā dienā skolotāji pašu veidotā izstādē prezentēja projektu un mācību stundu idejas, kas radītas, iedvesmojoties no trim mācību dienām – projektu idejas, kā mācīšanos sasaistīt ar reālo dzīvi; otrreiz pārstrādājamu materiālu pārvēršanas mākslas darbos, iekļaujot virtuālo tūri atkritumu savākšanas un pārstrādes vietās 3D mākslas darbu izveidi; Senā Grieķija 2.0 – 3D tempļu veidošana, virtuālās realitātes rīki. Kā lielāko profesionālo ieguvumu, apmeklējot šo semināru, skolotāji norāda jaunapgūtās metodes un rīkus, kā arī iegūtos kontaktus ar skolotājiem no 24 valstīm.
“Kopā ar kolēģiem spriedām, kā līdz šim izmantotās mācību metodes varētu papildināt ar jauniegūtajām. Tās paver plašākas iespējas skolēniem mācību procesā būt vēl aktīvākam. Šīs iemaņas viņiem noderēs, piemēram, izvēloties nākotnes profesiju. Tikšanās ar vairāk kā 100 kolēģiem no 24 valstīm deva iespēju komunicēt ar potenciālajiem projektu partneriem. Sarunu laikā sapratām, ka skolas Latvijā ir ļoti labi aprīkotas ar modernajām tehnoloģijām un mūsu pedagogi ir kompetenti un profesionāli spēj dalīties savā pieredzē,” tā seminārā Rīgā pavadīto laiku vērtē eTwinning vēstniece Līga Bajāre