Pedagogi seminārā Gruzijā mācās par labbūtību 

No 8. līdz 11. septembrī Tbilisi, Gruzijā notika starptautisks eTwinning seminārs, kas pulcēja teju simts skolotājus no visas Eiropas. Dažādās darbnīcās skolotāji apguva dažādas tēmas, tostarp labbūtību, kā arī iepazinās ar labās prakses piemēriem, kā savā izglītības iestādē veicināt labbūtību. Seminārā skolotājiem bija iespēja dalīties pieredzē, tīkloties, kā arī uzsākt sadarbības projektus. Latviju seminārā pārstāvēja Limbažu Valsts ģimnāzijas sociālā pedagoģe Elīna Strazdiņa un  Mežupes pamatskolas skolotāja un logopēde Gundega Daņilova, kā arī eTwinning Nacionālā atbalsta dienesta pārstāve Baiba Suseja.  

Kultūru izpratne kā daļa no labbūtības  

Semināra runātāja T.S. Trahtenberga (Tamar Shuali Trachtenberg) uzsvēra, cik svarīgi ir pedagogiem veicināt kultūras izpratni un iecietību klasē. Ceļā uz labbūtību ir būtiski, lai visi justos pieņemti, novērtēti un kā daļa no kopienas. Nereti skolā skolēni un skolotāji neizprot kultūru dažādību, kas var izraisīt atstumtības sajūtu. Pētījumi norāda, ka starpkultūru izglītībai jāsākas ar skolotājiem. Tai jābūt pedagoģijas augstskolu un profesionālās pilnveides programmās. Pedagogiem ir jānovērtē cilvēka cieņa un jāatzīst kultūras daudzveidība kā vērtība. Lai veicinātu starpkultūru dialogu, skolotājiem un skolēniem jābūt atvērtiem citādībai, uzskatiem un pasaules praksēm. Skolēnu labklājība ir cieši saistīta ar skolotāju spēju radīt iekļaujošu vidi. Skolēniem jābūt drošiem, novērtētiem un cienītiem, lai varētu pilnvērtīgi iesaistīties akadēmiskajā un sociālajā dzīvē. Projekts “Stories that move” piedāvā bezmaksas materiālus un stundu plānus, kas palīdz skolēniem pieņemt dažādību un cīnīties pret diskrimināciju. Aicinām skolotājus tos izmantot! 

Neformālās izglītības metodes skolēnu un skolotāju labbūtības veicināšanā  

Viena no nodarbībām par labbūtību īpaši iepatikās skolotājiem, lai gan dažus tā pārsteidza nesagatavotus. Tā vietā, lai vienkārši skaidrotu labbūtības nozīmi, nodarbības vadītāja Barbara Hilka (Barbara Chyłka), ergoterapeite un sociālo prasmju apmācības terapeite, aicināja izmēģināt elpošanas vingrinājumus un šūt “Laimīgās kabatiņas”. Daži skolotāji sākotnēji skeptiski vērtēja krāsainos filca gabaliņus, piebilstot, ka šī nav mājturības stunda. Tomēr viņi pamazām iesaistījās, un nodarbības beigās daudzi bija atraisījušies un neformālā gaisotnē iepazinušies ar kolēģiem no citām valstīm. 

Barbara aktīvi darbojas hospisa pakalpojumu organizācijā un nebaidās iesaistīt skolēnus projektos, kur tie sadarbojas ar veciem un nedziedināmi slimiem cilvēkiem. Viņa uzskata, ka starppaaudžu sadarbība veicina piederības sajūtu abām pusēm. Viņas krāsainais tēls un atklātība iedvesmoja arī citus pedagogus, jo viņa atzina, ka vēl tikai mācās angļu valodu, tādējādi iedrošinot sarunāties arī svešvalodā. 

Mākslīgais intelekts mācību procesā un projektos

Sākotnēji var likties, ka mākslīgais intelekts (MI) nu nekādi nav saistīts ar labbūtību, tomēr, tas var atvieglot skolotāju ikdienu, lai vairāk laika tie varētu veltīt svarīgākām lietām, kā arī atliktu laiks rūpēm par savu labbūtību. Vienā no nodarbībām, eTwinning vēstnieks Temurs Jvaršešvili (Temur Jvarsheishvili) skolotājiem piedāvāja vairākus MI rīkus, kas var palīdzēt ikdienā:  

1. https://chatgpt.com/:   

  • pazīstamākais no MI rīkiem, kas sniedz atbildes uz uzdotajiem jautājumiem;  
  • programmai nav reāllaika datu, atbildes atkarīgas no informācijas, ko tas apguvis, var būt biast (neobjektīvs), īsti neder matemātikas uzdevumiem, var nebūt korekta info īpaši specializētām tēmām;  
  • lai iegūtu precīzas atbildes, svarīgi precīzi ievadīt jautājumu/ uzdevumu (prompt).  

2. https://www.perplexity.ai/:    

  • paredzēta, lai reāllaikā meklētu internetā un atbildētu uz vaicājumiem, kas ļauj sniegt potenciāli precīzāku informāciju, pamatojoties uz jaunākajiem datiem;   
  • tā kā tā informāciju iegūst tieši no interneta, tās precizitāte ir atkarīga no ārējo avotu uzticamības;   
  • var nodrošināt ļoti precīzu informācija, ir precīzas saites uz avotiem, var pārbaudīt informācijas ticamību;   
  • lai gan tā spēj apstrādāt promptus sarunvalodā, tās galvenais mērķis ir apkopot informāciju, nevis iesaistīties dinamiskās, kontekstuālās sarunās. Labāk kombinēt ar chat GPT.  

3. https://copyleaks.com/ai-content-detector:   

  • programma, kas atpazīst, vai teksts ir MI veidots.  

4. https://www.humanizeaitext.org/:   

  • programma, kas tekstus padara cilvēciskākus. 

5. https://languagetool.org/:   

  • programma, kas pārbauda gramatiku. 

6. https://www.bing.com/images/create?FORM=GENILP:   

  • programma, kas veido attēlus. 

7. https://elevenlabs.io/: 

  • balss ģenerators, ko var izmantot, lai tekstu pārvērstu par audio dažādās valodā (30 valodas, LV pagaidām nav), kur var izvēlēties valodu, ieraksta ilgumu, var izvēlies dažādas balsis un dažādas īpašības.  

8. https://suno.com/:   

  • programma, kas ar MI palīdzību rada mūziku.  

Latvijas pedagogi uzsāk sadarbības projektus  

Seminārs nav tikai zināšanu apgūšanai, tā laikā skolotāji apgūtās zināšanas uzreiz liek lietā un kopā ar citu valstu pedagogiem plāno eTwinning projektus. Elīna Strazdiņa no Limbažiem pavasarī eTwinning labbūtības kampaņas ietvaros skolotājiem vadīja vebināru par emocionālās inteliģences principiem komunikācijā skolās, kas guva lielu atsaucību. Viņa atzīst, ka šī tēma viņai ir ļoti svarīga, tāpēc arī seminārā ar īpašu aizrautību piedalījās nodarbības par labbūtības tēmu un arī eTwinning projektu plāno uzsākt tieši par šo tēmu. Viņa projektu uzsāks kopā ar skolotājiem no Gruzijas, Spānijas un Turcijas. Gundega Daņilova, kas ikdienā daudz strādā ar bērniem ar īpašajām vajadzībām, iepriekš īstenojusi daudz eTwinning projektus, viņai seminārā izdevās par satikt vienu no iepriekš īstenotā projekta sadarbības partnerēm. Gundega norāda, ka labbūtības tēma ir svarīga, ne tikai skolēniem, bet arī skolotājiem, tāpēc viņa plāno arī iegūtajām zināšanām dalīties ar saviem kolēģiem. Viņa kopā ar skolotājiem no Gruzijas, Kipras un Albānijas seminārā uzsāka projektu, kurā ar MI palīdzību skolēnus aicinās risināt vides problēmas. Abas semināra dalībnieces no Latvijas ir gandarītas par seminārā uzzināto un novērtē jauniegūtos kontaktus. Iespējams, ka ši kontakti noderēs ne tikai eTwinning, bet arī plašāku starptautisku projektu īstenošanā. Viņas aicina Latvijas pedagogus nebaidīties šādos semināros un būt atvērtiem jaunām pieredzēm.   

Foto: eTwinning Gruzijas nacionālā atbalsta dienesta īpašums 

Dalīties
Translate »