Trīs metaforas: Youthpass

Krēsla, mašīnas skaņas mijas ar cilvēku čalām, gaiss mitrs un silts, blakus man stāv lidostā satiktie īslandieši un maķedonietis, ar kuriem runājam par ceļošanu un jokojamies. Autobuss kavējas jau 45 minūtes, jo 15 miljonu pilsētā tas esot „normāli”. Pilsētā, kura savieno ar diviem tiltiem Eiropu un Āziju, notiek mācības par Youthpass. Youthpass (Jaunatnes pase) ir tilts, kura mērķis ir pieredzēto projektos savienot ar neformālo mācīšanos, tas ir gan sertifikāts, gan mācīšanās instruments. Instruments, kurš aktualizē neformālās izglītības apguvi „Jaunatne darbībā” projektos un apmācībās.

Telpa pilna ar cilvēkiem, grīda zilos paklājos, vēl jūtams iepazīšanās apmulsums un neveiklība grupas attiecībās – pirmā diena! Darba grupā ar lietuvieti, īslandieti un turcieti strādājam pie asociācijām par Youthpass. Neviļus lapas vidū izveidojas melns punkts – neziņa, no kā viss sākas?! Melnais punkts, kas simbolizē apmulsumu par jautājumu – kur un kā „Jaunatnes darbībā” projektos mācāmies un kā pazīt MĀCĪŠANOS? Melnais punkts ir kā sākums zirnekļu tīklam, kas lapu krusto visos virzienos, šķērsām, apaļām, spirālveida līnijām. Top krāsainie „saules zirneklīši”[2], kuri tīkla krustpunktos meklē pareizo virzienu. Paši sev jautājam: vai izvēle – spēja pieņemt lēmumu, ko vēlos mācīties, – ir viegla neformālās izglītības kontekstā vai tā ir tikpat sarežģīta kā formālajā izglītībā?

Zirnekļu tīkla krustpunktos ir ceļa zīmes, kuras norāda uz nebeidzamo procesu un virzienu, brīdinājumu, „galvenā ceļa” un „stop” zīmju dažādību. Ceļa zīmes ir situācijas, izvēles un cilvēki, kuri palīdz veidot dialogu, pazīt mācīšanās procesu un saredzēt nākotnes perspektīvas. Youthpass[3] ir zirnekļa tīkla katra stīga, kas palīdz izvērtēt noieto ceļu jeb pieredzēto, saskatīt un aktualizēt ieguvumus vai/un sniegt atgriezenisko saiti par EBD, apmaiņas vai apmācību projektiem.

Esam pārvarējuši pirmo mulsumu un atraduši kopējo angļu valodas līmeni starp 18 dalībniekiem no 9 valstīm (komunikācija svešvalodās). Satraukums, visi gatavojas Eirovīzijas vakaram – kārto krēslus, uzstāda lielo ekrānu, regulē skaņu, gaismas (organizēšanas spējas), tiešsaistē mēģina „sakontaktēties” ar oficiālo Eirovīzijas mājaslapu, vēl neiet, bet būs (digitālā kompetence). Angliete ar īslandieti gatavo nacionālos karogus no papīra. Nesanāk, bet talkā nāk rumāniete – veiksmīgi (mācīties „mācīties”).

Marokānis veic pēdējās izmaiņas savas valsts prezentācijai (kultūras iepazīšana). Es dusmojos, ka visi kavē, jo pirms stundas jau vajadzēja sākties starpkultūru vakaram. Turki mēģina sarunāt televizoru, ja nu tiešsaiste neies (komunikācija dzimtajā valodā). Valstu prezentācijās ēdam, dzeram – iepazīstam garšas un to nianses astoņu valstu šokolādes dažādībās (starppersonu, starpkultūru attiecību un pilsoniskā kompetence). Esam izveidojuši alternatīvo balsošanu, kuru uzskatām par visdemokrātiskāko un atvērtāko. Pārsteigums ir tad, kad dīvainais francūzis pārliecinoši uzvar, otrie paliek horvāti, trešie turki (matemātiskā, tehnoloģiju un zinātnes kompetence).

Ko gan no tā visa var mācīties? Pazīt 8 kompetences, kuras kā zvaigznes debesīs norāda virzienu. Youthpass ir astoņu zvaigžņu galaktika, kuru mērķis ir palīdzēt pazīt zināšanas, prasmes un attieksmi, ko ikviens dalībnieks ir ieguvis neformālās izglītības procesa laikā. Izklausās sarežģīti? NĒ! Youthpass ir brīvprātīga iespēja padarīt neformālās izglītības procesu redzamāku un zināmāku un aktualizē to, ka ikviens programmas „Jaunatne darbībā” projekts ir mācīšanās process. Kā tas var palīdzēt projektu realizētājiem, dalībniekiem? Tā ir iespēja!

Kārlis