Kā uzlabot darbu skolu pašpārvaldēs?

Tieši šis jautājums bija vadmotīvs projekta “By learning you will teach, by teaching you will learn” idejas tapšanai un pašlaik arī īstenošanai.

Projekta mērķis: uzlabot, aktivizēt skolu un citu izglītības iestāžu pašpārvalžu darbu ar  jauniešiem, tādējādi paaugstinot pašpārvaldes kapacitāti un darba efektivitāti un samazinot agrīnu skolas pamešanas risku.

Projekta ideja brieda jau vairākus gadus. Ikdienā  skatījāmies, cik veiksmīgi strādā skolas jauniešu pašpārvalde, sadarbībā ar skolotāju konsultanti plānojot, organizējot un vadot pasākumus visas skolas mērogā. Paši rada idejas, paši domā par resursiem, paši realizē visu līdz pēdējai detaļai. Un ir pretī otra grupa – daļa jauniešu, kuriem maz interesē pasākumi un aktivitātes, un skola, un apkārtējie… jo vienkārši neinteresē. Tātad ideja projektam gatava – jāmaina situācija, kurā vieni cenšas organizēt, bet otri cenšas izvairīties, un jārada vide, kurā vienlaicīgi plecu pie pleca var darboties visi. No vienas puses, jauniešu pašpārvalžu dalībniekiem jāsniedz uzmundrinājums un atbalsts, un stiprā pleca sajūta, ka viss, ko dari, ir pareizi; no otras puses – sociālā riska grupas, tātad ne tik aktīvajiem jauniešiem – jārada situācijas, kurās gluži vienkārši nav iespējams nedarboties! Tā sakot, ja sparīgi  nekustināsi rociņas un kājiņas – neizpeldēsi. Un, ziniet, tas strādā! Peld un izpeld mūsu jaunieši gluži braši! Projekts ir tikko sācies, esam pabijuši vienā mobilitātē, bet visi partneri jau raksta, ka skolās un citās izglītības iestādēs (projektā iesaistītas arī NVO, augstskolas, profesionālās izglītības iestādes) ir manāmi sašūpojusies ierastā vide un daudzi taujā par iespējām piedalīties un darboties. Un, jā, arī mūsu skolā vairs nav jāpārliecina par angļu valodas mācīšanās nepieciešamību. Mobilitātē pabijušie jaunieši atzīst, ka starptautiskas sadarbības pieredze ir nenovērtējama un viesošanās ārvalstīs ne kā tūristam, bet kā savas valsts pārstāvim nopietnā projektā ir bijis pamatīgs eksāmens, kas devis pārliecību un daudz plusu savas pašapziņas celšanā.

Ko no šī visa ieguva pilsēta un skola?

Vai tad tas nav ieguvums, ka septiņās Eiropas valstīs zina par Latviju, zina par Valmieras rosīgajiem jauniešiem? Šis projekts apliecina arī to, ka ejam pareizā virzienā – ja reiz mums ir tika daudz partneru, tātad ideja par jauniešu pašpārvalžu darba uzlabošanu ir būtiska arī citviet Eiropā. Un mēs katrs un visi kopā esam gatavi šo darbu paveikt.

Projekta norises vieta: Valmiera (Latvija), Edremita (Turcija), Burgasa (Bulgārija), Egera (Ungārija), Skopje (Maķedonija), Braga (Portugāle), Iasi (Rumānija).

Iesaistītās valstis: Latvija (koordinējošā valsts), Turcija, Bulgārija, Maķedonija, Portugāle, Rumānija, Ungārija.

Dalībnieku skaits: plānots, ka apmācībā un savstarpējās mobilitātēs piedalīsies 98 jaunieši un 48 pedagogi.

Projekts tiek īstenots no 2015. gada septembra līdz 2017. gada septembrim.

 

Daiga Ramata, projekta koordinatore, Valmieras 2. vidusskolas struktūrvienības vakara (maiņu) vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā.