Kā mēs burājām uzņēmējdarbību mācīties

No 15. līdz 27. augustam divas burāšanas mācību jahtas – Spaniel (LV) un Lietuva (LT) – devās neformālās izglītības ekspedīcijā pa Baltijas jūru un tās piekrasti, lai praksē izmēģinātu burāšanu kā metodi darbā ar jauniešiem viņu uzņēmējdarbības kompetences stiprināšanā.

Ekspedīcija sākās Liepājā – radošo industriju paradīzē. Četru jaunu vietējo uzņēmēju stāsti par to, kā viņiem izdevies savu hobiju pārvērst veiksmīgā biznesā, iepūta pamatīgu vēju dalībnieku motivācijas burās. Dalībnieki veltīja arī laiku neformālās izglītības principu un 8 mūžizglītības kompetenču izzināšanai, kā arī komandas stiprināšanai. Lai apgūtu burāšanas pamatus, dalībnieki pašu spēkiem izveidoja vizuālo jūras vārdnīcu – dažādie jūras termini tika iztulkoti četrās valodās un pēc tam attēloti fotogrāfijās.

 

Pirmā praktiskā burāšanas pieredze bija desmit stundu pārgājiens uz Klaipēdu Lietuvā, kur dalībnieki tikās ar vietējo sērijveida uzņēmēju un apguva dažādus rīkus, kā radīt un attīstīt pašiem savas biznesa idejas. Pēc sirsnīga Baltijas valstu starpkultūru vakara uz jahtām saulrietā komandas gatavojās lielajam burāšanas pārgājienam uz Gotlandes salu.

 

Nākamajā rītā 48 stundu biznesa izaicinājums jūrā bija sācies! Divu dienu ilga nepārtraukta burāšana un vienlaikus biznesa ideju attīstīšana komandās, izmantojot biznesa kanvas, bija vislielākais pārbaudījums gan fiziski, gan morāli. Taču vēlāk interaktīva ideju testēšana ar Visbijas iedzīvotājiem un tūristiem sniedza noderīgas atziņas ideju pilnveidē un deva priekšstatu par eksporta iespējām.  

 

Ceļā uz Igauniju dalībniekiem bija iespēja uzzināt, kā biznesa kanvu modeli iespējams pielietot jaunieša personības attīstībā. Ikviens indivīds ir kā mazs uzņēmums lielajā darba tirgū, kur tiek sniegti un saņemti pakalpojumi, un ikviens vēlas atrast savu stabilo „tirgus daļu” un veidot labas, ilgstošas attiecības ar klientiem – kolēģiem, darba vietas vadību un citiem cilvēkiem, kuri palīdz attīstīties.

 

Iekšējo talantu meklējumi noslēdzās ar talantu šovu Sāremā salā Igaunijā, bet Ventspilī dalībnieki atskatījās uz padarīto un piedzīvoto, izvērtēja apgūtās metodes un izveidoja veiksmīga jaunā uzņēmēju profilu, kā arī izstrādātas idejas nākotnes iniciatīvām.

 

Dažas no tām jau ir realizētas. Projekta dalībnieki ir atkal satikušies uz jahtas Spaniel un devušies burāt Baltijas jūrā, kā arī noorganizējuši ceļojošo fotoizstādi Lietuvā, Latvijā un Igaunijā. Izstāde atklāj dalībnieku iespaidus, emocijas, pieredzi un mācīšanās procesus, kas piedzīvoti starptautiskajā apmācībā SAIL4entrepreneurSHIP. Pēc projekta ir arī augusi jauniešu un jaunatnes darbinieku interese par burāšanas iespējām Baltijā un pieaugusi burātāju interese par jaunatnes projektu iespējām.

 

Kādēļ jāburā, lai apgūtu uzņēmējdarbību?

 

Mācības var notikt jebkur – arī uz jahtas. Un tās ir arī notikušas, taču dažkārt burāšanas neierastā vide ir bijis izaicinājums, nevis papildinājums mācību procesam. SAIL4entrepreneurSHIP apmācību veidotāji maksimāli izmantoja burāšanas apstākļu unikālo dabu, jēgpilni to izmantojot mācību procesā un attīstot uzņēmējspējas stiprinošas mācību metodes.

 

Burāšanu var ierindot pie āra dzīves un piedzīvojumu izglītības, kur pievienoto vērtību mācību procesam sniedz arī neierastā sadzīve. Dzīve uz jahtas nav konferenču zālē uzburta mācību Disnejlenda, kur pārtraukumā gaida citu sarūpēta silta kafijas pauze. Uz jahtas tu kafiju vāri un pusdienas gatavo pats, tā vienlaikus apgūstot arī praktiskas dzīves prasmes. Burājot mēs visi esam saistīti, visi esam „vienā laivā” gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Šī apziņa iemāca rūpes un atbildību par citiem un sevi.

 

Turklāt ikviena no astoņām mūžizglītības kompetencēm balstās uz trim “vaļiem” – zināšanām, prasmēm un attieksmēm. Tieši attieksmei bieži ir izšķirošā nozīme, un jūrā iespējams to pilnveidot un attīstīt savas rakstura īpašības. Burāšana ir komandas darbs, kas stiprina komunikācijas prasmes, disciplīnu, attīsta jaunus mācīšanās paradumus, trenē spēju izvērtēt riskus, pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par tiem.

 

Arī klasiskais Edgara Deila mācīšanās konuss vēsta, ka visefektīvākās ir divas mācību pieejas – mācīšanās darot un realitātes simulācija. Burājot viss notiek pa īstam un iziešana no savas komforta zonas ir neizbēgama. Attīstīt biznesa ideju uz jahtas ir gandrīz tāpat kā to darīt dzīvē – paralēli ir jāveic ikdienas darbi (ēst gatavošana, gulēšana, burāšana) un vienlaikus jāstrādā pie projekta. Ir jāsaņemas. Ja tu to vari, tad principā viss ir iespējams!

 

Turklāt jahta ir arī videi draudzīgs transporta līdzeklis, kas pārvietojas galvenokārt vēja iedarbībā. Mobilitāte piešķir apmācībai īpašu starptautisku dimensiju, jo aizved apmācības dalībniekus uz vietām, kur starptautiskā vidē iespējams piedzīvot personīgu un profesionālu izaugsmi, turklāt ceļā pavadītais laiks nav vienkārši pārvietošanās – tas ir mācību process pats par sevi.  

 

Visbeidzot burāšana piešķir dziļāku jēgu skolas mācību procesam – kad mēģini izprast vēja iedarbību uz burām un noteikt izdevīgāko kursu, fizika un matemātika iegūst pavisam citu – ļoti praktisku nozīmi. Vēl vairāk – burājot fizika pārtop pat dzīves filozofijā. Jo tāpat kā burāšanā, tā arī dzīvē un uzņēmējdarbībā ir svarīgi atcerēties un pieņemt senu patiesību – tu nevari izmainīt vēja virzienu, bet vari pielāgot savas buras, lai sasniegtu mērķi!

 

Sekojiet mums Facebook: SAIL4entrepreneurSHIP
 #s4e #sail4e #sail4entrepreneurship

 

SAIL4entrepreneurSHIP matemātika
2 mācību buru jahtas – Spaniel (17,06 m) un Lietuva (16,56 m)
13 dienas
12 jūrā vēroti saulrieti
500 noburātas jūras jūdzes
20 jaunatnes darbinieki un jauniešu līderi no
3 Baltijas valstīm (Latvija, Lietuva, Igaunija)
2 apmācītāji + 2 kapteiņi
5 ostas 4 valstīs: Liepāja (Latvija) – Klaipēda (Lietuva) – Visbija (Zviedrija) – Romasāre (Igaunija) – Ventspils (Latvija)
45 apgūti jūras termini 4 valodās
10 izmēģinātas mācību metodes jauniešu uzņēmējspēju stiprināšanā
6 Baltijas jūrā izauklētas un Visbijā notestētas biznesa idejas
8 veiksmīgu jauno uzņēmēju receptes
12 radošas sadarbības idejas nākotnei
KOPĀ: 100+ jauniegūtu atziņu, iespaidu un emociju!

Apmācības organizators: Latvijas Burāšanas mācību asociācija
Partneri: Sporta klubs “Ostmarina” (LT) un “Eesti Merematkamise Selts” (EE)
Apmācības vadītāji: Sintija Lase (LV) un Aistis Ramanauskas (LT)
Kapteiņi: Jānis Beikmanis (LV) un Rytis Lopas (LT)

 

Autore: Sintija Lase, apmācību projekta idejas autore un īstenotāja
Foto: Andris Kozlovskis, Sintija Lase.